De bijscholingsdagen zijn over het algemeen van 10.00-16.30 uur (incl. een lunchpauze van 1.00 uur).
5 maart 2022
Elke hulpverlener worstelt wel eens met een cliënt die niet lijkt te willen of kunnen veranderen. Ook al is zijn gedrag schadelijk voor hemzelf en zijn omgeving. Hoe help je zo’n cliënt om toch zijn problemen aan te pakken? Uit onderzoek blijkt dat Motiverende gespreksvoering daadwerkelijk effectief is bij cliënten met verslavingen. Maar ook bij cliënten met problemen als depressie of angststoornissen, boekt het werken met Motiverende gespreksvoering goede resultaten. Als cliëntgerichte gespreksstijl past Motiverende gespreksvoering binnen de traditie van de cliëntgerichte (client centered) zorg. Bij motiverende gespreksvoering is de relatie tussen therapeut en cliënt cruciaal. Motiverende gespreksvoering is niet zozeer een protocol: je leert nauwkeurig en creatief af te stemmen op de cliënt en samen jullie eigen verandertaal te ontwikkelen.
Tijdens de trainingsdag wordt de theorie over veranderingsprocessen gekoppeld aan praktische gespreksvaardigheden. Er is veel ruimte om te oefenen met eigen en/of praktijksituaties. Feedback en tips voor de praktijk zijn onderdeel van het oefenen. Om het werken in kleine groepen te faciliteren, is Wim van der Laan deze dag co-trainer.
Aan het eind van deze dag:
- ken je de theorie rond gedragsverandering;
- weet je hoe je bij een cliënt motivatie uitlokt in plaats van oplegt;
- ben je in staat om de geleerde motivatietechnieken toe te passen in het gesprek met de cliënt.